kiállítás

satírvers

Blackout poetry igazságkereséshez

Hátralépek. Itt ez az élet,
véges készlet: én és minden,
ami van. Káoszban
jelet, értelmet keresek.
Satírozni kezdek.
Tollam nyomán eltünedeznek
darabok, amiket kitakarok.
Mit elém tolnak könnyen
feláldozott részek, kerek egészet
a maradék nem ad.
Kezem továbbhalad, hátrahagy
újabb dolgokat. Még mindig fojtogat,
még mindig túlárad, ami marad.

Nem tudom, mióta folytatom,
mozdulni egyre nehezebb.
Újabb és újabb részeket elfedek.
Még mindig nem elég tiszta a kép.
Ólom a tollamon, továbbvonszolom.
És még mindig sok, ami van.

Gyors felismeréssel kisatírozom magam.

A satírozás bűvölete

 

A kitakart versnek különös varázsa van. Olvasóként is érdekes, de az igazi élmény, ha te magad (sat)ír(oz)od. A folyamat miatt elsősorban, ami egyfajta transzcendens érzés is lehet, tényleg valamiféle „blackout” (sajnos a magyar elnevezés – kitakart vers vagy satírvers – nem annyira találó, mint az angol, aminek kétértelműsége jól sugallja, mi megy itt végbe).

Adott egy kész szöveg, bármilyen (persze, a mosógép használati utasítása jobban próbára tesz), és ebből a szövegből, miután a „felesleget” kisatírozod vagy eltakarod, összeáll egy másik szöveg. Mintha egy rejtett értelemnek az eredeti szöveg mögül átszivárgó üzenete lenne, ami a megmaradó szavakban ölt testet.

A legizgalmasabb a satírvers születésének pillanata. Magam elé teszem a szöveget, de még fogalmam sincs, mi lesz belőle. Pásztázom az írást, olvasom a szavakat, de nem hagyom, hogy a szöveg értelme eljusson a tudatomig. Csak annyira merülök bele – bokáig –, hogy a szavak értelmét felfogjam. Derékig, állig, teljesen nem szabad – mondatok, szövegrészek, teljes szöveg értelme már elsodorna.

Azért nem merülhetek el a szövegben, mert figyelnem kell közben, hogy mi történik a szavakkal: a rejtett üzenet hordozóinak ki kell emelkedniük. Sztereogramhoz tudnám hasonlítani. Nézed az egészében értelmetlen mintázatot, de úgy, hogy nem a képre fókuszálsz (mögé szoktam nézni), s akkor egyszerre csak jön az átalakulás: a mintából fényesen kiemelkedik a rejtőzködő térbeli látvány.

Mint a sztereogramhoz, itt is a megszokottól eltérő erőfeszítés szükséges. Az elméd szokásos működését, hogy ott élesíted a képet, ahol a látvány látható, ki kell játszani. Kikapcsolod agyad bejáratott érzékelési metódusát és a szavak „mögé” figyelsz, anélkül, hogy a szöveg értelmét felfognád. Ezért találó a blackout kifejezés – kifeketítést, elsötétítést jelent, de egyben ájulást, eszméletvesztést is.

Ha sikerül a trükk, akkor a szavak halmazából egyszerre csak előfénylik a satírversed. Egy kis hétköznapi csoda.

xyz

ez csak egy szoba

Szétnézel a többi helyen?